rudolf200x200In het kort

Ik val voor een dag in in een bovenbouwgroep (5-8), neem mijn eigen programma mee en ga met de klas aan de slag met verhalen.

Ik heb mijn lesbevoegdheid en 7 jaar ervaring (2009-2015) als leerkracht in de bovenbouw van het basisonderwijs. Bovendien werk ik inmiddels al weer zo'n 10 jaar als verhalenverteller, waarvan 4 jaar fulltime.

Hoe te boeken?

Kijk hierboven in de kalender of ik nog beschikbaar ben (rood=het heeft geen zin om te bellen, groen=vrijwel zeker beschikbaar).

  • Is het voor morgen of overmorgen, bel me dan op 06-16525794.
  • Is er geen haast bij, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Meestal krijgt u binnen een dag een reactie.

Ik werk deze kalender na elke boeking bij. Het is nog niet mogelijk om me te boeken voor schooljaar 2019/2020.


Meer informatie

Inhoudelijk

De leerlingen...

  • luisteren naar verhalen (spreken & luisteren)
  • lezen verhalen en vormen zich er een mening over (lezen & leesbevordering)
  • leren hoe de spanningsboog van verhalen in elkaar zit (taalbeschouwing)
  • bedenken en vertellen elkaar hun verhaalideeën (spreken & luisteren)
  • tekenen scènes uit hun verhaal (beeldende vorming)
  • schrijven een eerste versie van hun verhaal (schrijven)

Praktische werkwijze

Start van de dag

  • Ik ben er 45 minuten voordat de leerlingen binnenkomen. (Bijvoorbeeld, school open om 08.15, dan ben ik er om 07.30)
  • Voor de school begint verwacht ik dat iemand mij kan vertellen hoe het digibord aan gaat, of er bijzonderheden zijn mbt gym/pauze/schooltijden en of er leerlingen zijn met hele bijzondere onderwijsbehoeften.

Eind van de dag

  • Ik ben er in ieder geval nog 45 minuten nadat de les afgelopen is.
  • Aan het eind van de dag laat ik een A4'tje met een korte beschrijving achter van het gevolgde programma, daarop vermeld ik evt. bijzonderheden voor de leerkracht van de volgende dag.
  • Ik neem mijn materiaal mee, maar verwacht dat ik op de school het nodige kan kopiëren om aan te vullen wat ik die dag gebruikt heb.

Belangrijkste Verschillen met een Invaller

  • Ik ga uit van de schooltijden, pauzes en evt. gymtijden. Daartussen vul ik zelf de dag met een eigen talig programma dat draait om verhalen (vertellen, bedenken, schrijven).
  • Er hoeft dus geen lesprogramma klaar te liggen, dat neem ik zelf mee.
  • Ik kom één dag per groep per schooljaar, maar ik kan natuurlijk wel meerdere dagen op dezelfde school voor verschillende groepen dit project doen.

Formeel - goed om te weten

  • Dit project heeft een vaste projectprijs, onafhankelijk van het aantal lesuren op de dag dat ik het project uitvoer (dus ook een dag met alleen een ochtend is dezelfde prijs). Contract en facturatie loopt via het Stichtingsbestuur.
  • Ik weiger verantwoordelijkheid voor medische handelingen bij leerlingen (diabetes prikken, medicatie geven, etc.). Omdat ik er maar voor één dag ben vind ik niet dat ik dat verantwoord kan doen. Als de school hier individuele afspraken over heeft met ouders, is het aan de school om daar een oplossing voor te zoeken.
Ga naar boven